اهمیت مسجد در آیات قرآن
پنجشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۶ ق.ظ
بدون شک، «مسجد» در آئین اسلام از ارزش و اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. و این حقیقت، هم در آیات قرآن متجلی است و هم در روایاتی که از پیشوایان دین رسیده؛ نمودار است...
بِسمِٱللّٰهِٱلرَّحمٰنِٱلرَّحیٖمِ
+-+-+-+ نسبت دادن مسجد به خانه خدا:
+ در برخی از آیات قرآن، مساجد به لفظ «الله» اضافه شده(مساجدالله) و این بدان معناست که این مکان مقدس و از آن خداست.
(سورهی توبه/18)
+ و همچنین در قرآن کریم از مسجد، بعنوان «خانهی من» یاد کرده است[البته پرواضح است که خداوند سبحان جسم نیست تا نیازمند خانه باشد. بلکه همانند کلمات «عبادی» و «شهرالله» است که بهمنظور کرامت و بزرگداشت بندگان و ماه رمضان و کعبه است].
(سورهی بقره/125)
+ در سورهی مبارکه جن نیز صراحتا مساجد را متعلق به خداوند دانسته است.
(سورهی جن/18)
+-+-+-+ خانههای رفیع و بلندمرتبه:
+ آنچه مسلم است از مصادیق قطعی این خانهها مساجد هستند. زیرا مساجد هستند که باید مورد تعظیم قراربگیرند و از ناپاکیها و گناهان دورباشند.
(سورهی نور/36)
+-+-+-+ ستمکارترین افراد، منعکنندگان از یاد خدا در مسجد و خرابکنندگان آن هستند:
+ این آیه درباره کسانی نازل شده که در صدد تخریب مساجد برآمده بودند. مثل تخریب «بیتالمقدس» و آتشزدن آن توسط مسیحیان به رهبری «فطلوس» و نیز جلوگیری از ورود پیامبر اسلام به مسجدالحرام.
(سورهی بقره/114)
+-+-+-+ از فلسفههای جهاد در راه خدا، حفظ مساجد است:
+ چرا که دشمنان دین و مستکبران اینگونه مراکز دینی را بزرگترین مانع رسیدن به اهداف شوم و پلید خود میدانند. لذا خداوند متعال جهاد را تشریع کرد تا یکی از فلسفههای آن که حفظ مساجد و معابد و مراکز دینی است؛ تحقق یابد.
(سورهی حج/40)
+-+-+-+ با زینتهای ظاهری و باطنی در مساجد حاضر شوید:
+ در برخی از روایات منظور از زینت، لباس، شانهکردن موها و... معرفی شده اما علاوهبر زینتهای مادی، زینتهای معنوی مانند: صفات و کمالات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص را نیز شامل میشود.
(سورهی اعراف/40)
+-+-+-+ قراردادن شرایط مهم و اساسی برای آبادکنندگان مساجد:
+ اهتمام قرآن برای تعمیر و آبادانی مساجد، و قراردادن شرایط سنگین اعتقادی، عملی، روحی و عملی برای آن و از طرف دیگر منع مشرکان از تعمیر مساجد، بیانگر ارزش والای این اماکن مقدس در اسلام است. چرا که نه در قرآن و نه در روایات برای تعمیر سایر مراکز فرهنگی، تاریخی و حتی دینی، اینهمه شرط و شروط ذکر نشده است.
(سورهی توبه/17و18)
+ مسجد در آئینه آیات و روایات، محمدحسن ناصحی
+ در برخی از آیات قرآن، مساجد به لفظ «الله» اضافه شده(مساجدالله) و این بدان معناست که این مکان مقدس و از آن خداست.
(سورهی توبه/18)
+ و همچنین در قرآن کریم از مسجد، بعنوان «خانهی من» یاد کرده است[البته پرواضح است که خداوند سبحان جسم نیست تا نیازمند خانه باشد. بلکه همانند کلمات «عبادی» و «شهرالله» است که بهمنظور کرامت و بزرگداشت بندگان و ماه رمضان و کعبه است].
(سورهی بقره/125)
+ در سورهی مبارکه جن نیز صراحتا مساجد را متعلق به خداوند دانسته است.
(سورهی جن/18)
+-+-+-+ خانههای رفیع و بلندمرتبه:
+ آنچه مسلم است از مصادیق قطعی این خانهها مساجد هستند. زیرا مساجد هستند که باید مورد تعظیم قراربگیرند و از ناپاکیها و گناهان دورباشند.
(سورهی نور/36)
+-+-+-+ ستمکارترین افراد، منعکنندگان از یاد خدا در مسجد و خرابکنندگان آن هستند:
+ این آیه درباره کسانی نازل شده که در صدد تخریب مساجد برآمده بودند. مثل تخریب «بیتالمقدس» و آتشزدن آن توسط مسیحیان به رهبری «فطلوس» و نیز جلوگیری از ورود پیامبر اسلام به مسجدالحرام.
(سورهی بقره/114)
+-+-+-+ از فلسفههای جهاد در راه خدا، حفظ مساجد است:
+ چرا که دشمنان دین و مستکبران اینگونه مراکز دینی را بزرگترین مانع رسیدن به اهداف شوم و پلید خود میدانند. لذا خداوند متعال جهاد را تشریع کرد تا یکی از فلسفههای آن که حفظ مساجد و معابد و مراکز دینی است؛ تحقق یابد.
(سورهی حج/40)
+-+-+-+ با زینتهای ظاهری و باطنی در مساجد حاضر شوید:
+ در برخی از روایات منظور از زینت، لباس، شانهکردن موها و... معرفی شده اما علاوهبر زینتهای مادی، زینتهای معنوی مانند: صفات و کمالات اخلاقی و پاکی نیت و اخلاص را نیز شامل میشود.
(سورهی اعراف/40)
+-+-+-+ قراردادن شرایط مهم و اساسی برای آبادکنندگان مساجد:
+ اهتمام قرآن برای تعمیر و آبادانی مساجد، و قراردادن شرایط سنگین اعتقادی، عملی، روحی و عملی برای آن و از طرف دیگر منع مشرکان از تعمیر مساجد، بیانگر ارزش والای این اماکن مقدس در اسلام است. چرا که نه در قرآن و نه در روایات برای تعمیر سایر مراکز فرهنگی، تاریخی و حتی دینی، اینهمه شرط و شروط ذکر نشده است.
(سورهی توبه/17و18)
+ مسجد در آئینه آیات و روایات، محمدحسن ناصحی
۹۴/۰۸/۱۴